برندهای پوشاک اروپایی به دلیل جذابیت در طراحی، کیفیت و ظرافت در دوخت همواره مورد توجه خوشپوشان در کشورهای آسیایی و آمریکایی بودهاند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و اغلب ایرانیان که در جهان به خوشپوشی نیز شهرت دارند از هر طبقهای که باشند علاقهمند به برندهای اروپایی هستند، حتی اگر نتوانند محصولات آن برندها را برای خودشان داشته باشند.
چند ماهی است برندی به ایران قدم گذاشته که در واقع یک اروپایی تمامعیار است و صفر تا 100 محصولاتش در اروپا تولید میشود.
Lion Of Porches یا همان شیر باشکوه که چند ماهی است رسما وارد کشورمان شده، پشتوانه 100ساله تولید نخ و پارچه را در کارنامه خود دارد.
نمایندگی این برند در ایران و دوبی در انحصار هلدینگ تیپاکس است و ما به بهانه معرفی برند Lion Of Porches، با آقای حسام هندسی، مدیرعامل مهانپوش (یکی از شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ) به گفتوگو نشستیم که مشروح آن در نوشتار زیر آمده است.
در ابتدا بفرمایید چگونه هلدینگ تیپاکس قدم در راه واردات پوشاک گذاشت و سپس بفرمایید دلیل انتخاب برند Lion Of Porches چه بود؟
هلدینگ بینالمللی تیپاکس بیش از 5 دهه (55 سال) است که سابقه فعالیت اقتصادی در ایران و جهان را دارد. در ابتدا این هلدینگ تحت نام شرکت ترن پارت تیپاکس فعالیت خود را در قالب ارائه خدمات سریع حمل محمولهها در ميهن عزيزمان ايران آغاز کرد و با تدبیر مدیران، رشد و پیشرفت چشمگیری داشت که به سرعت از رقیبان پیش افتاد.
در زمینه واردات پوشاک در سال 1393 با برندهای معتبر جهانی متعددی مذاکره شد که سرانجام پس از بررسی همهجانبه، کارشناسان این شرکت از لحاظ کیفیت، تنوع، ظرافت، طراحی و سلیقه ایرانی، برند Lion Of Porches را انتخاب کردند، بنابراین شرکت مهانپوش وابسته به هلدینگ بینالمللی تیپاکس توجه خود را به این برند معطوف کرد و مذاکرات خود را روی Lion Of Porches متمرکز ساخت. سرانجام در اواسط سال 1393 اعطای نمایندگی رسمی توزیع و فروش محصولات این برند در 2کشور ایران و امارات به هلدینگ تیپاکس واگذار شد.
لطفا در خصوص تاریخچه و زمینه فعالیت این برند توضیحاتی ارائه نمایید.
حدود 100 سال پیش و پس از انقلاب صنعتی، شرکت Lion Of Porches جزو اولین شرکتهایی بود که اقدام به تولید پارچه و نخ کرد. کیفیت محصولات تولیدی این برند به قدری خوب بود که بسیاری از برندهای مطرح پوشاک دنیا پیشرفت خود را مدیون محصولات نساجی این برند میدانند.
کیفیت بالای پارچه، موسسان پرتغالی این شرکت را بر آن داشت تا به صورت مستقیم وارد بازار مد و پوشاک اروپا و جهان شوند، بنابراین از 20 سال پیش این برند پوشاک تولیدی خود را وارد بازارهای جهانی کرده است و محصولات تولیدی این برند همه نیازها از جمله کیف و کفش و پوشاک برای آقایان، بانوان و کودکان را در بر میگیرد.
بازار هدف برند Lion Of Porches چه رنج سنی را در بر میگیرد و در ایران و جهان برای چه سطح درآمدی کالا تولید میکند؟
همانطور که در بالا گفتم این برند تمام نیازهای پوششی بانوان، آقایان و کودکان را تامین میکند و از رنج سنی 2 تا 100 سال، همه میتوانند از محصولات این برند استفاده کنند. برای سطح درآمد ایرانیان، این برند، برند ارزانی نیست و عموما اقشار از سطح متوسط به بالاتر اقدام به تهیه محصولات این برند میکنند و همچنین در سطح جهان نیز این برند برای اقشار متوسط به بالا است.
مزیت رقابتی این برند نسبت به سایر رقبایش چیست؟
مهمترین ویژگی این برند این است که 95 درصد محصولاتش در اروپا و در کشور پرتغال تولید میشود. امروزه 90 درصد برندهای اروپایی در چین و کشورهای آسیایی تولید میشوند، در حالی که مدیران این برند معتقدند هیچگاه ظرافت و کیفیت این برند را که با آن جاودانه شده به سود سرشار تولید در آسیا ترجیح نخواهند داد.
در نگاه اول انسجام خاصی بین تمام محصولات این برند وجود دارد که مشتری را تحت تاثیر قرار میدهد؛ فرهنگ طراحی آن به دور از حاشیههای بازار مد جهان و دارای یک رویه اصیل است که شکوه خاصی به این برند میبخشد. شاید بتوان گفت این «شیر باشکوه» تنها برندی است که نزدیکی خاصی با فرهنگ اصیل ایرانی دارد.
کیفیت و ظرافت مثالزدنی، تنوع و خلاقیت و فراگیر بودن آن برای همه سنین و هر نوع جنسیت نیز از دیگر ویژگیهای این برند است.
در حال حاضر این برند چند شعبه در ایران دارد؟
در مهرماه سال 93 هیات عالیرتبهای از مقامات برند Lion Of Porches به ایران سفر کردند و مقدمات راهاندازی فروشگاهها آغاز شد. نقاط مختلف شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و 2 فروشگاه مورد تایید این برند واقع شد.
اولین شعبه این فروشگاه در اردیبهشت 94 در ارگ تجاری تجریش و دومین شعبه آن نیز تیرماه 94 در خیابان شریعتی و منطقه پل رومی افتتاح شد.
آیا یکپارچگی در عرضه محصولات این برند در فروشگاهها و دکوراسیون فروشگاهی وجود دارد؟
طراحی داخلی و چیدمان محصولات در فروشگاههای Lion Of Porches در تمام دنیا تقریبا یکسان است به گونهای که اگر با کانسپت فروشگاهی این برند آشنایی داشته باشید در ایران و حتی دیگر کشورها، اگر چشم بسته وارد این فروشگاهها شوید و چشمانتان را داخل فروشگاه بگشایید میدانید که در فروشگاه این برند قدم گذاشتهاید.
به طور معمول هر 2 یا 3 ماه یک بار یک تیم پرتغالی به ایران سفر میکنند و چیدمان کالاهای جدید فروشگاهها را اجرا میکنند. طراحی دکور نیز به طور کامل توسط صاحبان برند صورت میگیرد، اما تولید توسط شرکت اکتیران، وابسته به هلدینگ تیپاکس انجام میشود.
لازم به ذکر است عرضه تنوع محصولات در فروشگاههای ایران یکسان نیست؛ ممکن است در شعبه ارگ تجاری و پل رومی 50 درصد محصولات یکسان، اما نیمی دیگر در هر2 متفاوت باشد و این تفاوت برای آن است که تمام فروشگاههای ما برای بازدید مشتریان جذابیت داشته باشند.
استراتژیهای جذب مشتری این برند در 4 بخش تبلیغات، جشنواره، تخفیفات ویژه و پروموشنها چگونه است؟
برای همه فعالیتهای که انجام میدهیم باید از صاحبان برند مجوز بگیریم. برای تبلیغ در مجلات یا بیلبوردها یا موضوعات مربوط به اسپانسرینگ باید مکانهای تبلیغات، طراحیها و رویدادها و همچنین هزینهای که قرار است پرداخت شود به تایید صاحبان برند برسد.
ما برای ایرانیان برند ناشناختهای هستیم و اولین قدم برای شناخته شدن ما این بود که کارلوس کیروش، سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان از خردادماه سالجاری سفیر این برند در ایران شده است و در اکثر کنفرانسهای خبری خود از لباسهای Lion Of Porches استفاده میکند.
همچنین ما کارتهایی به مشتریان وفادار خود میدهیم که پس از هر بار خرید، اعتباری برای آنها ذخیره خواهد شد همچنین خبر خوب برای مشتریان این است که برای مجموعه جدیدی از محصولات که به زودی رونمایی خواهد شد 20 درصد تخفیف برای کسانی که به سقف خرید رسیدهاند در نظر گرفته خواهد شد.
تنوع کالایی محصولات Lion Of Porches چگونه است و این محصولات در چند لاین تولید میشوند؟
یکی از مزایای این برند تولید پوشاک برای تمام سنین است. خلاقیت در تولید و عرضه محصولات جانبی نظیر کیف و کفش چرمی وسوسه انتخاب و خرید را در مشتری به وجود میآورد.
وجود محصولات کلاسیک و دائمی در کنار محصولات مدرن، وفاداری به مشتریان اصیل را نشان میدهد که در 4 لاین اصلی تولید میشوند.
اولین لاین مربوط به کودکان است که با نام lion line به مشتریان عرضه میشود و الهام گرفته از البسه انگلیسی در ظاهری بسیار شاد برای کودکان است که از 3 رنگ اصلی سفید، قرمز و آبی تشکیل شده است؛ این محصولات از مواد اولیه کاملا خالص و کشمیر 100 درصدی این شرکت تهیه شدهاند.
3 لاین دیگر این شرکت مربوط به پوشاک بزرگسالان است که به 3 دسته تقسیم میشود؛ دسته اول سیتیلاین (city line) نام دارد و عرضهکننده پوشاک عادی و کمی کلاسیک است، معمولا این نوع پوشاک یک پوشش اداری محسوب میشود و در رنگهای سورمهای، کرم و آبی روشن موجود است.
لاین دیگر این شرکت پرپی لاین (perppy line) است که شامل لباسهای روزمره است و تفاوت برجسته آن با سیتیلاین رنگآمیزی سبز، آبی و صورتی است که با تنوع بالا، کمی جوانپسندتر بهشمار میرود.
آخرین لاین تولیدی این برند لاین لاین (lion line) است که الهام گرفته از طبیعت و استایل کاملا انگلیسی است و در طراحی محصولات این لاین همانند لاین کودکان از 3 رنگ اصلی سفید، قرمز و آبی استفاده شده است.
ترجیح میدهید فروشگاههای شما در مراکزتجاری واقع شوند یا بر خیابان؟ و اساسا آیا مراکزخرید موجود در ایران پاسخگوی نیاز برندهای جهانی هستند یا خیر؟
متاسفانه مراکزخرید در ایران برای فعالیت برندها استانداردسازی نشدهاند و پاسخگوی نیاز همین تعداد اندک برندهای موجود در ایران هم نیستند.
تا 30 سال پیش در جهان تمام برندها، فروشگاههای خود را کنار خیابان افتتاح میکردند و فروش خوبی هم داشتند، اما رفتهرفته در دنیا مراکزخرید و مالها محل استقرار برندها شدند. اتفاقی که 30 سال پیش در جهان رخ داده، امروز در ایران در حال رخ دادن است، بنابراین با پیشبینی آینده ایران، طبعا ما هم ترجیح میدهیم فروشگاههای خود را در مراکزخرید جدید و استاندارد مستقر کنیم، اما در حال حاضر در ایران چارهای جز استقرار در فروشگاههای کنار خیابان نیست (تا 2 سال آینده) و به نوعی تابلوی فروشگاهها یک بیلبورد محسوب میشود.
برنامههای آتی هلدینگ تیپاکس در حوزه واردات پوشاک چیست؟
در حال حاضر در مراحل پایانی مذاکرات خود با 2،3 برند مطرح جهانی هستیم که قرار است در آینده به ما ملحق شوند و امیدواریم با این برندها هیجان را به بازار پوشاک وارد کنیم، همچنین افزایش شعب برند Lion Of Porches در دستور کار ما قرار دارد. در حال رایزنی با چند مرکزخرید معروف در دوبی برای احداث شعبه این برند در دوبی هستیم. علاوه بر اینها در 6 ماه آینده2 شعبه فروشگاهی جدید بازگشایی خواهد شد که اولی در مرکزخرید آرتمیس، در چهارراه فرمانیه است و همچنان در حال مذاکره با چند مرکزخرید در حال ساخت، برای احداث شعب بعدی در پایتخت هستیم.